Spis treści
Optymalizacja miejsca w magazynie to wciąż gorący temat wśród właścicieli magazynów i centrów dystrybucyjnych. Uzyskanie jak najwyższych parametrów zagospodarowania przestrzeni oraz maksymalne zwiększenie wydajności przy zastosowaniu odpowiedniego wyposażenia oraz narzędzi magazynowych to ważny cel w trakcie procesu rozwoju firmy.
Jednym z podstawowych sprzętów, znacznie ułatwiających działania wewnątrzmagazynowe w przypadku wąskich korytarzy roboczych, a także umożliwiających odkładanie ładunków na regał na wysokość do 13 m jest wózek widłowy wysokiego składowania. Co to za maszyna? Czym wózek wysokiego składowania różni się od wózka widłowego z przeciwwagą? Kto może kierować wózkiem widłowym wysokiego składowania? To tematy, które będziemy podnosić w tym artykule, zapraszamy do lektury.
Wózek wysokiego składowania – definicja
Wózek wysokiego składowania, inaczej Reach Truck lub wózek widłowy boczny, to specjalistyczny pojazd elektryczny z przeznaczeniem do pracy w ciasnych przestrzeniach między regałami w magazynie, charakteryzujący się małym promieniem skrętu, co zapewnia bardzo dobrą zwrotność. Dodatkowo odznacza się zwartą budową, uzyskaną dzięki przesunięciu konstrukcji kabiny na bok maszyny. Takie ustawienie zwiększa kontrolę obserwacji ładunku przez operatora oraz wpływa na jego poczucie komfortu. Przy jego pomocy możliwe stają się działania z zakresu odkładania i pobierania towarów spaletyzowanych na wysokości przekraczającej 13 m.
Wózek wysokiego składowania, a wózek widłowy czołowy – różnice
Występuje kilka znaczących różnic pomiędzy wózkiem wysokiego składowania, a wózkiem widłowym czołowym (zwanym też wózkiem z przeciwwagą). Każdy z tych pojazdów ma inne przeznaczenie. Wózek czołowy jest przeznaczony przede wszystkim do transportu towarów, również tych umieszczonych na paletach, z kolei wózek wysokiego składu głównie odkłada i zabiera ładunki z trudno dostępnych, wysokich regałów magazynowych. Stąd występuje także zasadnicza różnica w budowie obydwu pojazdów. W wózku widłowym z przeciwwagą operator widzi ładunek przed sobą i jedzie przodem do kierunku jazdy. Natomiast wózek wysokiego składowania, którego głównym celem jest manipulacja ładunkiem wewnątrz regału, posiada kabinę (dla operatora stojącego lub siedzącego) na boku maszyny, co także wpływa maksymalizację widoczności.
Ponadto wózki czołowe to sprzęty napędzane spalinowo, w odróżnieniu od wózków wysokiego podnoszenia, które korzystają z energii elektrycznej zmagazynowanej w baterii. To determinuje kolejną różnicę, mianowicie wózki z przeciwwagą to maszyny, które mogą poruszać się zarówno w przestrzeni zamkniętego magazynu (posiadając odpowiednie filtry oraz przy zastosowaniu wentylacji w obiekcie) jak i na zewnątrz, także w trudnych warunkach atmosferycznych. Wózek wysokiego składowania to pojazd przeznaczony głównie do obsługi regałów wewnątrz hali magazynowej, nieodporny na nierówności w posadzce oraz np. na deszcz.
Obsługa wózka widłowego wysokiego składowania – uprawnienia
Operator, który zamierza prowadzić wózek widłowy wysokiego składowania powinien mieć ukończone 18 lat, przynajmniej podstawowe wykształcenie oraz dysponować zaświadczeniem potwierdzającym zdolność do pracy na tym stanowisku, bez braku przeciwwskazań. Ponadto musi posiadać świadectwo odbycia kursu z wiedzy na temat wózków widłowych i pozytywnego zdania egzaminu przed komisją UDT (czyli Urzędu Dozoru Technicznego) z zakresu, który nazywa się kategorią II WJO. To uprawnienia, które nadają pozwolenie do kierowania wózkami jezdniowymi podnośnikowymi bez ograniczeń w kwestii posiadanego napędu, z wyłączeniem wózków specjalizowanych.
Wózki widłowego składowania – podsumowanie
Pojazdy z grupy wózków wysokiego składowania to najlepsza opcja do magazynów z wąskimi korytarzami, która jednocześnie gwarantuje obsługę ładunków o maksymalnym ciężarze do 2 000 kg na wysokim poziomie składowania. Dzięki swoim nieprzeciętnym parametrom wózek widłowy nie tylko poprawi szybkość obsługi ładunków w magazynie oraz wpłynie na zwiększenie powierzchni przechowywania towarów, ale również zapewni komfort operatorowi i zwiększy jego poziom bezpieczeństwa podczas wykonywania prac magazynowych.