Spis treści
Projektanci z pracowni WIOSNA architekci opracowali projekt wnętrz apartamentu o powierzchni 190 m2, w pobliżu warszawskich Łazienek Królewskich.
W zastanym stanie deweloperskim apartament składał się z otwartej strefy dziennej w postaci salonu z jadalnią, wydzielonej kuchni, toalety, łazienki, pralni i czterech stosunkowo niewielkich sypialni, w tym dwóch z prywatnymi łazienkami.
Wytyczne i oczekiwania Inwestora, ograniczyły się do informacji o potrzebie uzyskania jak największych, otwartych przestrzeni o współczesnym charakterze i wykończenia wnętrz przy użyciu naturalnych, ciepłych w odbiorze materiałów.
Założenie projektowe opierało się na stworzeniu nowoczesnej i minimalistycznej a jednocześnie nastrojowej i przytulnej przestrzeni do życia. Połączenie naturalnych materiałów w postaci niebarwionego drewna, forniru dębowego oraz kilku rodzajów kamienia, ocieplonych tkaninami i urozmaiconych stylowymi oprawami oświetleniowymi wykreowało niezwykle przyjazne, nastrojowe oraz ponadczasowe otoczenie dla mieszkańców.
Dodatkowym atutem lokalu jest przestronny taras o powierzchni 145m2.
Strefa wejściowa
Po wejściu do mieszkania uwagę przykuwa pokaźne lustro, przecięte lekką, czarną konsolką o zaokrąglonych narożnikach oraz przestrzenna kuchnia z centralnie umieszczoną wyspą, otwarta na strefę dzienną.
Zarówno znaczna powierzchnia ścian, jak i frontów meblowych wykończona została płytami w ponadczasowej okładzinie z naturalnego, niebarwionego forniru dębowego, a sama podłoga w znaczącym stopniu wykonana z naturalnej, olejowanej deski dębowej, która doskonale koresponduje z pionowymi okładzinami. Kontrastującym akcentem są dekoracyjne oprawy oświetleniowe Viba Pin, stylowe gniazda i włączniki oraz elementy zabudowy meblowej wykończone czarnym, satynowym lakierem.
Podstawowe oświetlenie w mieszkaniu zrealizowano poprzez wykorzystanie nowoczesnych szynoprzewodów, ciągnących się i przenikających po stropie pomiędzy poszczególnymi pomieszczeniami, miejscowo, harmonijnie przechodzących na ściany, optycznie łącząc i domykając płaszczyzny.
Kuchnia
Komfortowa i funkcjonalna kuchnia, podzielona na trzy sekcje, zrealizowana została wokół centralnie umieszczonej, wykończonej naturalnym, polerowanym kamieniem Calacatta Super White, wyspy. Wyposażono ją w płytę indukcyjną z ukrytym, elektrycznie wysuwanym pochłaniaczem, dziewięć pojemnych szuflad z kamiennymi frontami oraz bar śniadaniowy ze stylowymi hokerami. Przestrzeń roboczą oświetla minimalistyczna, zwieszana oprawa Estiluz Morse.
Drugą sekcję stanowi wysoka zabudowa meblowa, w której zorganizowano główne wyposażenie AGD tj. zabudowana, dwuskrzydłowa lodówka, chłodziarka do wina, piekarnik i ekspres kawy. Na tle fornirowanych, naturalnym drewnem dębowym frontów, wyróżnia się zabudowa chłodziarki do wina, wykończona lakierem, w czarnym, satynowym kolorze, przechodząca w okładzinę sufitu i następnie słupa konstrukcyjnego, tworząc swoistą ramę, obejmującą kadr z widokiem kuchni od strony wejścia do mieszkania.
Trzecią sekcję stanowi niska zabudowa pod oknem, z okładziną kamienną z kwarcytu Calacatta Super White, analogiczną do tej użytej na wyspie. W tej części zlokalizowano obszerny, jednokomorowy zlew z młynkiem do odpadów, zabudowaną zmywarkę, szafki cargo oraz pomocniczy blat roboczy.
Podłogę w kuchni wykończono mikrocementem w naturalnym, jasnoszarym odcieniu betonu.
Jadalnia
Pomiędzy otwartą kuchnią i salonem znajduje się przestrzeń jadalni, z trzema wyjściami na przestronny taras. W centralnym miejscu, zaprojektowano okazały stół z ceramicznym blatem, ze spieku kwarcowego, z dziesięcioma komfortowymi krzesłamiz z możliwością powiększenia długości stołu nawet do dwunastu miejsc siedzących.
Nad stołem zaprojektowano dwie ozdobne oprawy Market Set Screen XXL, nawiązujące formą do rozłożystych i jednocześnie wizualnie lekkich liści roślinnych. Po zmroku, dzięki swej ażurowości, są one elementem gry światła i cienia w całej otwartej przestrzeni strefy dziennej. Zabieg ten jest jednym z bezpośrednich odniesień do natury, i sąsiedztwa Łazienek Królewskich, które były inspiracją dla wykreowania aranżacji przedmiotowego apartamentu.
Naprzeciwko stołu, w zabudowie meblowej wzdłuż korytarza strefy dziennej, zaprojektowano ukryty mini bar, ze szklanymi, podświetlanymi półkami, uchwytami na szkło, kamiennym blatem roboczym, z częścią wysuwaną powiększającą obszar pracy oraz szufladką i zamykanymi szafkami na akcesoria.
Salon
W centrum przestronnego, doskonale doświetlonego salonu, umieszczono obszerną, niezwykle komfortową kanapę narożną z dekoracyjnymi poduszkami, uzupełnioną o dwa okrągłe, stalowo-szklane stoliki kawowe.
Ścianę ze sprzętem audiowizualnym rozrzeźbiono, poprzez wykonanie wysuniętej zabudowy, z okładziną, z naturalnego kamienia, analogicznego do użytego w kuchni oraz lakierowanej płyty meblowej. Zastosowane tu płyty kamienne Calacatta Super White, w odróżnieniu do zabudowy kuchennej, otrzymały, subtelne, satynowe wykończenie. Część zabudowy ściennej wraz z minimalistycznymi szynoprzewodami przechodzi w sufit podwieszany, pod którym ukryto kanałową jednostkę klimatyzacji.
W prawym narożniku salonu wykorzystano wnękę wynikającą z układu konstrukcyjnego ścian, na zrealizowanie asymetrycznych półek, na których umieszczono wyposażenie dekoracyjne w postaci sztuki ceramicznej, rzeźbiarskiej oraz świeczników.
Podczas intensywnie słonecznych dni, panoramiczne przeszklenia z wyjściem na taras, można zacienić dzięki elektrycznie sterowanym karniszom, z których zwieszono wydatne zasłony, z tkaniny typu blackout.
W przestrzeni sufitu uwagę przykuwają trzy rozłożyste, a jednocześnie finezyjne oprawy oświetleniowe Petite Friture Vertigo, nawiązujące, podobnie jak oprawy użyte w jadalni, do motywów roślinnych, kwiatowych, towarzysząc im w grze światła i cienia, w przestrzeni wypoczynkowej.
W zabudowie sufitowej wszystkich pomieszczeń apartamentu umieszczono nagłośnienie systemu audio, podzielone na strefy i sterowane przy pomocy aplikacji mobilnej.
Korytarz
Po lewej od wejścia do apartamentu zorganizowano korytarz z zabudową meblową zajmowaną przez okrycia wierzchnie, oraz komfortowe siedzisko z tapicerowaną okładziną ściany. Narożniki szaf wykończonych naturalnym fornirem dębowym, łagodnie zaokrąglono nawiązując tym do rozwiązań architektury modernistycznej, do której odnosi się również forma samego budynku, w którym przedmiotowe mieszkanie się znajduje.
Korytarz pośrednio doświetlono poprzez lekką, industrialną ściankę szklaną wydzielającą gabinet.
Gabinet
Stosunkowo niewielką powierzchnię zajmowaną przez gabinet z centralnie umieszczonym, ergonomicznym biurkiem, optycznie powiększono dzięki industrialnej, stalowo-szklanej ściance, oddzielającej tą przestrzeń od korytarza i strefy wejściowej oraz poprzez montaż dużego lustra ściennego, odbijającego zabudowę meblową z półkami, które wykorzystano na ekspozycję wyposażenia dekoracyjnego. Zabieg ten wraz z zastosowaniem kontrastujących ze sobą naturalnych materiałów, optycznie powiększył pomieszczenie nadając mu jednocześnie klasycznej elegancji.
Przenikanie się przestrzeni gabinetu i korytarza, oddzielonych od siebie, subtelną, przezierną przegrodą, podkreślają zazębiające się płaszczyzny w postaci choćby drewnianej, lamelowej okładziny ściennej przy lustrze strefy wejściowej przekształcającej się we fronty zabudowy meblowej w gabinecie.
Toaleta ogólnodostępna
Tonacja kolorystyczna i materiały wykończeniowe wykorzystane w toalecie ogólnodostępnej, są kontynuacją motywu przewodniego, całego zamierzenia projektowego. Ciepłe, naturalne drewno dębowe, zestawione z kamieniem naturalnym, w tym przypadku częściowo ryflowanym. Fior Di Bosco, mikocementem, i kontrastującymi, czarnymi detalami w postaci dekoracyjnego kinkietu Chors Ambiente K, minimalistycznej baterii podtynkowej Keuco, umieszczonej w zjawiskowym, półkolistym lustrze, czy uchwytami na ręczniki.
W śmiały sposób zrealizowano kamienny blat umywalkowy, który umieszczono stosunkowo nisko, by osadzić na nim wysoką, sześcienną umywalkę Scarabeo Moon, z miękko zaokrąglonymi krawędziami.
Jasnoszara podłoga, naturalnie przechodzi w lakierowaną w satynowym wykończeniu zabudowę meblową, ukrywającą stelaż podtynkowy, na którym zawieszono misę ustępową Catalano Colori.
Sypialnia gości
Sypialnia dla gości powstała z połączenia dwóch mniejszych pokoi, które istniały w pierwotnym, deweloperskim układzie funkcjonalnym mieszkania. Dzięki wyburzeniu ściany działowej, udało się uzyskać jasne i przestronne pomieszczenie z prywatną łazienką. Ściany pokryto ciepłą okładziną drewnianą oraz jasną tapetą imitującą płótno.
W mieszkaniu zaprojektowano wysokie, bezprzylgowe drzwi ukryte, które dzięki pokryciu ich okładzinami ścian, zgrabnie wtapiają się w płaszczyzny, w których zostały osadzone.
W sypialni znalazło się miejsce dla komfortowego łóżka oraz kącik z wygodnym, oświetlonym reflektorami umieszczonymi w szynoprzewodzie, fotelem i stolikiem, pozwalającym na chwile relaksu przy ulubionej książce lub dźwiękach muzyki z systemu audio, z głośnikami w suficie podwieszanym.
Jednym z niezbędnych elementów funkcjonalnych, który otrzymał ozdobną formę jest marmurowy grzejnik ścienny Maarmo Tessuto, w czarnym, matowym wykończeniu. Wnętrze uzupełniają ozdobne kinkiety z palety Vibia i Chors.
Łazienka gości
Prywatna łazienka, przynależąca do sypialni gości, ze względu na układ funkcjonalny budynku podzielona została przez szachty instalacyjne na dwie strefy.
Po wejściu znajdujemy się w części, wyłożonej włoskimi płytkami ceramicznymi o naturalnym betonowym wykończeniu. Zaprojektowano tu dużą, prostopadłościenną umywalkę osadzoną na kamiennym blacie z drewnianymi szufladami, z dekoracyjną baterią podtynkową zamontowaną w wysokim, podświetlanym lustrze. Ścianę za lustrem wykończono naturalnym marmurem z wertykalnym, gęstym frezowaniem o trójkątnym przekroju.
Po drugiej stronie umieszczono obszerne, komfortowe siedzisko tapicerowany, pokryte wodoodporną tapicerką z palety Silvertex, używanym m.in. na jachtach. Pod siedziskiem zaprojektowano głębokie szuflady na ręczniki. Ponad zaś podświetlaną półkę z ozdobnym, pionowym ryflowaniem i wysokie szafki na przybory łazienkowe.
W głębi, w drugiej części łazienki, wyłożonej antracytowymi płytkami znalazło się miejsce dla przestronnego, otwartego prysznica z obszernym siedziskiem wykonanym z naturalnego marmuru Calacatta oraz czarnej misy ustępowej z kolekcji Catalano Colori. Na jednej ze ścian zawieszono podświetlone szafki, ze szklanymi frontami osadzonymi w industrialnych, czarnych ramkach.
Sypialnia główna
Do sypialni głównej prowadzi korytarz, w którym zorganizowano przestrzeń garderoby oraz wejście do pokoju kąpielowego. Zabudowa meblowa garderoby zyskała wyjątkowy charakter, dzięki zastosowaniu szklanych frontów z czarnym wybarwieniem, które w ciągu dnia odbijają światło, przesłaniając zawartość wnętrza. Z kolei po włączeniu wewnętrznego podświetlenia zabudowy, ciemne szkło dyskretnie ukazuje jej zawartość.
Zabudowa garderoby została rozdzielona elegancką toaletką z wysokim, podświetlonym lustrem, mocowanym do ściany wykończonej czarnym mikrocementem.
Wnętrze sypialni głównej zdefiniowano poprzez grę kontrastu pomiędzy ciepłym, naturalnym drewnem dębowym i odcieniami czerni w postaci szklanych frontów, kamiennej okładziny ścian pokoju kąpielowego czy tkaninami tapicerskimi i zasłonami, uzupełnioną finezyjną, jasną, wyjątkowo miękką, tkaną na tradycyjnych krosnach z naturalnych włókien, wykładziną Jacaranda.
Fornirem z naturalnego drewna dębowego wykończono elementy zabudowy stolarskiej, w tym okładzinę ściany za łóżkiem, zrealizowaną w formie paneli fornirowanych, mocowanych przestrzennie na przemian, przybierających strukturę klawiszy, z których część harmonijnie obejmuje sufit podwieszony.
Centralnym elementem sypialni głównej jest komfortowe łóżko tapicerowane, w formie lewitującego prostopadłościanu, z okazałym materacem.
Pokój kąpielowy
Pokój kąpielowy zajmuje wydzieloną z sypialni głównej półotwartą przestrzeń, z przesuwną witryną wejściową oraz panoramicznym oknem w ścianie pomiędzy strefą prysznicową i przestrzenią sypialni.
Ściany zostały obłożone dwoma rodzajami kamienia naturalnego. Tundra Grey w jasnych, ciepłych, pastelowych odcieniach szarości i satynowym wykończeniu oraz ciemnym, antracytowo-brązowym, polerowanym Antique Brown, z charakterystyczną strukturą płyty w formie lśnących płatków.
Uwagę zwraca odsunięte od ściany, imponującej wielkości lustro, osadzone nad pokaźną, podwieszaną, kamienną szafką z frezowanymi frontami szuflad, w której zaprojektowano dwie prostokątne umywalki z ukrytymi odpływami. Stylowym akcentem są zwieszane, okrągłe oprawy oświetleniowe Vibia Cosmos, podtynkowe baterie Graff Onda w wybarwieniu czarnego chromu oraz awangardowe gniazda i włączniki z firmy Vectis.
Poza wydzieloną częścią prysznicową z komfortowym siedziskiem, uzupełnionym o dodatkową wylewkę prysznicową, zaprojektowano nowoczesną, wolnostojącą wannę, wykonaną z materiałów kompozytowych.
Z pokoju kąpielowego dodatkowo wydzielono pomieszczenie wc, z cylindryczną, wolnostojącą umywalką Antonio Lupi, misą Catalano, mocowaną to kamiennej okładziny zabudowy, dwoma, subtelnie podświetlonymi, wertykalnymi lustrami o industrialnym charakterze oraz stylową tapetą z graficznym motywem.
W sufitach podwieszanych umieszczono minimalistyczne , punktowe oświetlenie ledowe, oraz nagłośnienie systemu audio.
Pracownia WIOSNA architekci zajmuje się kompleksową obsługą projektów w zakresie architektury, urbanistyki oraz aranżacji wnętrz. Dokonuje architektoniczno-urbanistycznych analiz inwestycyjnych. Projektuje zarówno obiekty przemysłowe jak i budynki użyteczności publicznej czy domy prywatne.
Zespół Projektowy apartamentu „przy Łazienkach”:
– mgr inż. arch. Piotr Wiosna
– arch. Iga Narkiewicz