Ten rodzinny dom usytuowany naprzeciwko pozostałości starożytnego kamiennego domku na walijskim wybrzeżu przedstawia kompozycję inspirowaną zainteresowaniami klienta sztuką abstrakcyjną.
Cefn Castell jest nieruchomością posiadającą trzy sypialnie, zaprojektowaną w oparciu o praktykę Stephensen Studio z Manchesteru, na zachodnim wybrzeżu Walii z widokiem na zatokę Cardigan – z wlotem od Morza Irlandzkiego.
Projekt domu wziął się z zamiłowania klienta do liniowych wzorów i kolorów blokowych obecnych w sztuce abstrakcyjnej. Duże połacie przezroczystego szkła, które maksymalizują widoki na morze otoczone są sekcjami dziewiczych białych ścian, definiując dom poprzez szereg pól, które odzwierciedlają bardzo ściśle plan piętra.
Zobacz – Dom przyszłości, czyli jaki? Jak będą wyglądać nowoczesne domy?
Obraz namalowany w stylu Mondriana, który wisi na ścianie w salonie, jest w rzeczywistości uproszczoną wersją planu budynku i przedstawia jego organizację siatkową.
“Pasja klientów do sztuki i rzeźby została uwzględniona i określona w projekcie,” wyjaśnili architekci. “Plan domu jest wydobywane w Mondrian inspirowane malarstwem, który wisiał w samym sercu domu.” “Plan domu został przeniesiony na obraz zainspirowany sztuką abstrakcyjna Mondriana i wisi w samym sercu domu.”
Górna, niewielka kondygnacja zawierająca sypialnię i balkon znajduje się na górze parteru, niczym wieża widokowa. Przetłoczenie pierwszego piętra odwołuje się do marynistycznego stylu przybrzeżnych stacji obserwacyjnych podczas gdy nagromadzone widoki zbliżają się do dziedzińca domu na prywatnym terenie otoczonym murem.” – powiedzieli architekci.
Na tyłach budynku, ciągnie się długi chodnik biegnący wzdłuż ściany, który jest częścią ruin domku, który kiedyś stał w tym miejscu. Na zewnątrz pomieszczenia użytkowe, włączając w to także skrzynie do przechowywania, usytuowane są w ramach struktury przypominającej portyk, która podpiera tę ścieżkę.
Mur rozciąga się po obu stronach nowej nieruchomości, zapewniając obwodową ścianę i chroniąc patio i jego przeszklony parter oraz sypialnię z tyłu. Odłamek szkła biegnie wzdłuż dachu tej sypialni, oddzielając nową kompilację z ruin. Płat szkła biegnie wzdłuż dachu tej sypialni, oddzielając nowe budownictwo od ruin.
“Kamień, który jest pozostałością 400-letniej chaty został ponownie wykorzystany do stworzenia nowej granicy ściany, oferując prywatność i teksturowy kontrast, zestawiając nowoczesność z tradycją” – powiedział zespół projektowy.
“Nowy dom oddziela się od ściany przy pomocy dachu ze szklanymi elementami, wizualnie sugerując, „jakby dom składał delikatne pocałunki ścianom” – dodał zespół.
“Nowy dom jest zdefiniowany poprzez epokowe zmiany oraz to, co istniało wcześniej. Elewacje są oparte o kadrowanie, warstwy materiałów nakładane, solidne i puste.
Łączona powierzchnia zajmuje pokój dzienny, kuchnię i jadalnię obejmując przód parteru, który znajduje się najbliżej morza. Dwie sypialnie na parterze i pokój gospodarczy mogą być oddzielone od tego miejsca poprzez obrócenie drewnianych drzwi.
Przeszklenia ciągnące się od podłogi do sufitu, zmieniają się od neutralnej tonacji miejsca na blado szarym tarasie przed budynkiem oraz na bardziej zacisznym tarasie z tyłu.
Szklany przesuwny ekran otwiera się na zewnątrz zacisznego dziedzińca do planu pomieszczeń mieszkalnych. Dwa pokoje zostały rozmieszczone w taki sposób, aby zapewnić zamknięcie planu na prywatnym dziedzińcu.
Architekci: Stephenson Studio
Zdjęcia: Andrew Wall
Lokalizacja: wybrzeże Walii z widokiem na zatokę Cardigan
Via: www.dezeen.com