„Comissioning” – to brzmi tajemniczo, to brzmi intrygująca, to brzmi… niezrozumiale? Już spieszymy z wyjaśnieniem! Pojęcie „comissioningu” – zaczerpnięte z języka obcego – wiąże się z kompleksowym, niezależnym nadzorem nad systemami odpowiedzialnymi za zużycie energii w nowoprojektowanych wnętrzach oraz obiektach kubaturowych (do których zaliczamy między innymi biurowce, centra handlowe, hale magazynowe i produkcyjne czy też szkoły, szpitale i obiekty sportowe). Planujesz usprawnić system ogrzewania, wentylacji lub oświetlenia? Sprawdź, w jaki sposób comissioning będzie w tym przydatny!
Comissioning – na czym polega ten proces?
Powierzenie kompleksowej opieki nad budynkiem ekspertom ma pozytywne skutki dla wszystkich – zarówno inwestorów, jak i najemców. Mamy wtedy pewność, że inwestycja zostanie zrealizowana według najlepszych obowiązujących standardów. Comissionig to proces sprawdzania, analizy i weryfikacji sposobu zaprojektowania oraz wykonania systemów odpowiadających za zużycie energii w budynku. Cały proces rozpoczyna się już na etapie projektowania i odbywa się równolegle do wszystkich etapów budowy – aż do oddania gotowego budynku do użytku najemcom. W ramach tego procesu następują szczegółowe oględziny wszystkich instalacji, ocenia się parametry projektu, sposób i jakość wykonania instalacji oraz poprawność ich uruchomienia i robi wszystko, by po rozpoczęciu użytkowania budynku koszty zużycia energii cieplnej były możliwie jak najniższe a komfort termiczny jak najwyższy.
Comissioning – przed czym może nas uchronić?
Nawet prawidłowo zaprojektowane ale źle uruchomione i wyregulowane instalacje grzania, chłodzenie czy wentylacji lub zła konserwacja systemów mogą prowadzić do awarii, być przyczyną złego stanu powietrza w pomieszczeniach (a temperatura i wilgotność tegoż coraz częściej jest określany w umowach najmu). W konsekwencji – wywoływać dyskomfort u użytkowników, a także być przyczyną podwyższonego zużycia energii, a co za tym idzie również większych rachunków. Chyba wszyscy chcemy uniknąć tego typu nieprzyjemności, prawda?
Od projektu do użytkowania
Instalacje w budynku mogą się również rozregulować – warto trzymać rękę na pulsie i regularnie monitorować ich sposób funkcjonowania. Zdarzają się również takie sytuacje, w których cały system grzania, chłodzenia czy wentylacji jest wyregulowany według standardów budynku, który nie został jeszcze oddany do użytku. Gdy budynek się zapełnia, a najemcy mają odrębne wizje wykorzystania wynajmowanej przestrzeni (jedni mogą urządzić w niej biuro open space, inni wykorzystać jako sale konferencyjne czy pomieszczenia do pracy indywidualnej) może dojść do sytuacji w której po wykonaniu kolejnych prac aranżacyjnych instalacje są rozkalibrowane i nie funkcjonują w optymalny sposób, powodując podwyższone zużycie energii i koszty funkcjonowania budynku.
Tego wszystkiego można uniknąć, decydując się na skorzystanie z usług firm przeprowadzających proces comissioningu. Comissioning jest procesem, bez którego w USA nikt nie wyobraża sobie budowy i oddania budynku do użytku. W Polsce proces ten dopiero zyskuje popularność – z pozytywnym skutkiem dla wszystkich.