Archiweb

Jesteś architektem lub projektantem wnętrz?

Opublikuj swój projekt na archiweb.pl

Strategiczne budowanie biznesu

Female Business leader standing in front of her team

Wiele firm powstaje jako efekt chęci realizacji, zdawać by się mogło, niezawodnego pomysłu na biznes. Poczucie stabilizacji umacniane przez osiąganie stałych dochodów nie oznacza jednak, że początkujący przedsiębiorca nie napotka na swej drodze problemów i przeszkód. Co więcej – jak wiadomo, 90% działalności gospodarczych rozwiązuje się w przeciągu pierwszego roku istnienia, a jednym z najpowszechniejszych przyczyn upadku jest brak starannie opracowanej strategii biznesowej.

Brak strategii

Niestety, duża cześć przedsiębiorców nie do końca zdaje sobie sprawę, jakie są ich biznesowe cele. W efekcie, prowadzenie firmy opiera się na korzystaniu z każdej okazji do uzyskania dochodów. Początkujący biznesmeni na tyle skupiają się na realizacji bieżących zleceń, że zupełnie zapominają o długofalowej strategii. Okazuje się jednak, że liderzy w danej branży zwyczajnie „odpuszczają” ów przypadkowe okazje do zarobienia pieniędzy, a zamiast tego poświęcają się opracowaniu planu dochodów, oszacowaniu wyniku finansowego czy zaplanowaniu przyszłych inwestycji.

Zasadnicze pytania

Przedsiębiorca (nie tylko początkujący), chcąc przewidzieć, czy ma szansę zostać rekinem biznesu, czy raczej pozostanie niewiele znaczącą „płotką”, powinien odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

– Czy chwytasz się każdej okazji do zarobienia pieniędzy, nawet jeśli przyjęte zlecenie nie odpowiada profilowi Twojej firmy?

– Czy trudno jest przewidzieć dochody z prowadzonej przez Ciebie działalności?

– Czy z uwagi na konkurencję obniżasz ceny swoich towarów/usług, co w efekcie pomniejsza osiągane przychody?

– Czy skupiając się na pozytywnym wyniku finansowym i ilości klientów nie przykładasz wagi do pomiaru skuteczności podejmowanych działań?

– Czy każdy klient Twojej firmy jest traktowany jak nowy (nie przykładasz wagi do tego, czy konsument do Ciebie wraca?)

Jeżeli odpowiedź na większość z tych pytań brzmi „tak”, to najwyższy czas, aby wprowadzić w życie strategiczne podejście do biznesu.

Określenie sytuacji firmy

Pierwszym krokiem powinno być przeanalizowanie sytuacji przedsiębiorstwa. Tutaj niezwykle istotne jest określenie mocnych i słabych stron firmy oraz szans i zagrożeń dla jej rozwoju (tzw. analiza SWOT). Gdy nadarzy się taka okazja, warto też dodatkowo zapytać klientów, co myślą o oferowanym produkcie bądź usłudze oraz przedsiębiorstwie w ogóle. Taki wywiad stanowi doskonałe uzupełnienie w/w analizy. Co więcej, udoskonalając ofertę, warto wziąć pod uwagę sugestie końcowych odbiorców, bo to przecież do nich ma trafić produkt czy usługa.

Właściwie sformułowana misja

Kolejnym istotnym etapem budowania strategicznego podejścia biznesowego jest określenie misji firmy. Niestety, wielu przedsiębiorców zapomina, że możne ona w znaczący sposób przyczynić się do wzrostu. Określając misję, należy mieć na uwadze, że nie powinien to być wytarty slogan czy pozbawione prawdy motto. Zamiast podkreślać atuty firmy, powinna ona raczej nawiązywać do tego, czego pragnie klient. Dobrze, jeśli misja określa sposób załatwiania spraw i interesów z kontrahentem.

Określenie celów

Gdy przedsiębiorca zauważy, że w przeciągu kilku ostatnich miesięcy nie udało mu się zwiększyć sprzedaży, poprawić organizacji czy wprowadzić na rynek nowego produktu – jednym słowem, gdy zorientuje się, że firma stoi w miejscu, czas sformułować biznesowe cele. Posłuży temu analiza SMART. Tak więc, cel powinien być:

S – simple/specific (prosty/dokładny)

M – measurable (mierzalny)

A – actionable (osiągalny przez działanie)

R – relevant/realistic (istotny/realny)

T – time lined (określony w czasie)

Cele podzielić można na te bieżące (które wyznacza się na najbliższe miesiące) oraz długoterminowe (ich realizacja nastąpi w przeciągu kilku lat), przy czym te pierwsze powinny być częścią długofalowej strategii.

Cele marketingowe

Podczas gdy większość firm skupia się na określeniu celów finansowych, warto poświęcić też uwagę ustaleniu celów marketingowych. Oznacza to tyle, że realizując założony budżet, plan powinien uwzględniać wytyczenie miejsca, jakie przedsiębiorca zajmować chce w oczach swoich klientów (przykładowo: „Firma X w ciągu najbliższych dwóch lat stanie się największym biurem projektującym domy jednorodzinne w regionie Y, a stanie się to dzięki uruchomieniu dwóch nowych placówek oraz wdrożeniu internetowej kampanii reklamowej w serwisie Z”).

Wdrażanie celów

Po określeniu celów i ustalenia harmonogramu poszczególnych działań, czas przejść do ich wdrażania. Tutaj z pewnością pojawią się „pokusy” w postaci rozmaitych okazji mogących oddalić przedsiębiorstwo od realizacji ściśle określonego planu. Właśnie dlatego, warto chociaż raz w tygodniu przeanalizować, jakie pomysły zbliżyły, a jakie odsunęły firmę od realizacji założonych celów.

Czy ten artykuł był ciekawy?

Oceń!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Total
0
Shares
Next
Skuteczna promocja firmy w sieci
Skuteczna promocja firmy

Skuteczna promocja firmy w sieci

Wraz z niezwykle dynamicznym rozwojem komunikacji elektronicznej,

Zobacz również