Archiweb

Jesteś architektem lub projektantem wnętrz?

Opublikuj swój projekt na archiweb.pl

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Przyjrzyjmy się najważniejszym faktom związanym z powstaniem oryginalnej rozbudowy Muzeum Sztuki Nelsona – Atkinsa w Kansas City (stan Missouri). W roku 1999, sześciu architektów zostało finalistami konkursu na powiększenie i modernizację tego obiektu. Większość propozycji opierała się na wykorzystaniu północnej strony muzeum jako obszaru rozbudowy i użyciu istniejącego gmachu jako „tła” dla nowej konstrukcji. Jednak jeden z architektów przedstawił zupełnie odmienną koncepcję. Steven Holl zaproponował, by zabudowa ciągnęła się wzdłuż wschodniej ściany muzeum, nachylając się ku Parkowi Rzeźb oraz wcielając krajobraz i światło jako główne elementy całościowego planu.  Zamiast narażać na szwank ekspozycję pokaźnej, północnej fasady oryginalnej budowli, twórca zdecydował się wykorzystać umiejscowiony z boku, 22 akrowy, delikatnie pochylający się teren.

Projekt Stevena Holla okazał się odważnym i niespodziewanym rozwiązaniem dla potrzeb muzeum, równoważącym innowacje z szacunkiem dla neoklasycznego gmachu Nelsona – Atkinsa z 1933. Dlatego w lipcu 1999 roku, komisja konkursowa jednomyślnie podjęła decyzję o powierzeniu zaprojektowania nowego gmachu zwanego Bloch Building pracowni Stenen Holl Architects.

Warto wspomnieć kilka słów o samym twórcy będącym jednym z najważniejszych projektantów w Ameryce. Znakiem rozpoznawczym Stevena Holla jest niezwykle umiejętne łączenie przestrzeni ze światłem. Specjalizuje się on we wcielaniu do krajobrazu nowych projektów bez uszczerbku na kulturowym i historycznym znaczeniu obszaru. Jego pracownia zajmuje się tworzeniem publicznych, akademickich, kulturowych i mieszkalnych projektów na całym świecie. Za najważniejsze dzieło Stevena Holla uważa się The Kiasma Museum of Contemporary w Helsinkach.

Przejdźmy teraz do bardziej szczegółowego omówienia oryginalnej koncepcji rozbudowy. Smukła i podłużna konstrukcja składa się z pięciu niezależnych obiektów umiejscowionych na wschodnim zboczu muzeum. Wynurzają się one z ziemi tworząc faliste i różnorodne wzajemne oddziaływanie pomiędzy krajobrazem a architekturą.

Wnętrza reprezentowane są przez przestrzenie zbudowane na kształt katedry i sklepienia sufitowe. Z zewnątrz obiekty przywodzą na myśl stapiające się z otoczeniem rzeźby przykuwające uwagę odwiedzających. Między poszczególnymi obiektami, a także czasami na ich szczycie, przestrzeń zajmują trawniki, skąd, np. w trakcie pikników, podziwiać można rzeźby.

Ozdobą głównego wejścia na teren muzeum jest ogromny, odbijający światło basen, z którego wynurza się dzieło artysty Waltera De Maria. W ciągu dnia naturalne światło ukierunkowane jest z 34 soczewek znajdujących się w basenie do poniższego parkingu. Nocą sytuacja wygląda dokładnie na odwrót. Z wielopoziomowego parkingu światło przedziera się przez basenowe soczewki, oświetlając główny plac.  

Bloch Building cechuje się zachwycającym  lobby i zakrzywionymi ścianami. Chociaż galerie pochylają się w dół razem ze zboczem, ich dachy ukierunkowane są pochyło w górę. W ciągu dnia światło odbija się w dolnych galeriach, zaś nocą blask rozprzestrzenia się poprzez przezroczyste i półprzezroczyste szklane panele, jak japońskie lampiony oświetlające Park Rzeźb.

W Bloch Building zgromadzone są kolekcje współczesnej i afrykańskiej sztuki. Odbywają się tutaj także czasowe wystawy fotograficzne. Dziedziniec rzeźb poświęcony pracom Isamu Noguchi stanowi kontemplacyjną przestrzeń, z której odwiedzający mogą oglądać pobliski Park Rzeźb oraz  wspaniałą, południową fasadę budynku Nelsona – Atkinsa.

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Muzeum Sztuki Nelson – Atkins

Via: http://www.archdaily.com

Czy ten artykuł był ciekawy?

Oceń!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Total
0
Shares
Prev
Paragon Architects: 115 West Street Building
West Street Building

Paragon Architects: 115 West Street Building

Budynek 115 West Street jest nową siedzibą dla południowoafrykańskiego

Next
Niekonwencjonalna piramida na przedmieściach japońskiego Saijo
piramida

Niekonwencjonalna piramida na przedmieściach japońskiego Saijo

Przypominająca czarną piramidę bryła, to w rzeczywistości

Zobacz również