Biurowiec Ericpol Software Pool
Historia projektu sięga grudnia 2011 roku, kiedy to Ericpol – jedna z największych polskich firm teleinformatycznych – kupił zdewastowaną działkę w centrum Łodzi, u zbiegu ul. Sienkiewicza i Tymienieckiego. Na działce mieścił się popularny w PRL-u miejski basen Olimpia, który przez ostatnie dekady popadał w ruinę.
Otoczenie
Nieruchomość sąsiaduje z neorenesansowym pałacem Scheiblerów i obejmuje fragment dawnego ogrodu pałacowego, na terenie którego znajduje się pięć pomników przyrody. Teren ten w całości objęty jest ochroną wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Zlokalizowane po drugiej stronie ul. Tymienieckiego relikty architektury poprzemysłowej, będące częścią zespołu dawnej zabudowy fabryczno-mieszkalnej "Księży Młyn" przeobrażono w tętniący życiem ART_Inkubator. Tworzą go biura, pracownie artystyczne i wielofunkcyjna przestrzeń kulturalna.
Bryła budynku
Pogodzenie wymogów funkcjonalnych z ograniczeniami stawianymi przez konserwatora zabytków oraz restrykcyjnymi warunkami zabudowy stanowiło główne wyzwanie projektu. W wyniku przeprowadzonych analiz widokowych biurowiec otrzymał formę czterokondygnacyjnej, dwuskrzydłowej bryły, spiętej w centralnej części przeszklonym łącznikiem (mieszczącym lobby windowe oraz przeszklone sale konferencyjne). Tak powstał budynek na rzucie zbliżonym do litery X, którego forma umożliwiła optymalne wykorzystanie terenu i pozwoliła zmieścić zadany przez inwestora program funkcjonalny. Zastosowany język architektoniczny pozwolił na zachowanie wyraźnych relacji z otoczeniem. Zielony klin parku wdziera się głęboko w głąb budynku ograniczając intensywność zabudowy. Zastosowana forma dała dużą elastyczność w zakresie aranżacji powierzchni biurowych. Podział funkcjonalny został dostosowany do specyfiki pracy przyszłych użytkowników oraz wysokich wymogów inwestora dotyczących bezpieczeństwa i kontroli dostępu.
Cegła i fasady
Projektując fasady architekci starali się nawiązać do kontekstu XIX-wiecznej zabudowy przemysłowej Łodzi, nie tracąc zarazem współczesnego języka architektonicznego.
Pełne fragmenty elewacji obłożono jasnoszarą, ręcznie formowaną i tradycyjnie wypalaną cegłą, pochodzącą z duńskiej manufaktury Petersen Tegl. Ta wyrafinowana struktura, wynik drobiazgowych ustaleń z łódzkim wojewódzkim konserwatorem zabytków, nadała budynkowi wyjątkowej, niejednorodnej barwy, będącej tłem dla akcentów kolorystycznych elewacji.
Współczesne, przeszklone płaszczyzny z pionowymi zacieniaczami (których charakter nawiązuje do kolorystyki zapisanej w identyfikacji wizualnej firmy Ericpol) oddają rytm fasad XIX-wiecznych zabudowań fabrycznych Łodzi.
Twórcze interpretacje lokalnych tradycji wyrażone współczesnymi środkami sprawiają, że nowa architektura jest klarowna i zrozumiała dla otoczenia.
Betony architektoniczne
Konsekwencją rezygnacji z sufitów podwieszonych był pomysł, aby stropy wykonać z eksponowanego betonu architektonicznego. To nadało wnętrzom oryginalny industrialny charakter. Równy rysunek szalunków, zaplanowany w oparciu o typowe wymiary płyt, definiuje rytm powtarzany przez wiszące pod stropem lampy i elementy paneli akustycznych. Wprawdzie orurowanie TABS pozwala na wiercenie w stropach do pewnej głębokości, która dla tego projektu została zdefiniowana na 10 cm, natomiast utrudnione jest wykonywanie przewiertów na wylot. W projekcie architektonicznym i konstrukcyjnym należało więc zaplanować wszystkie przebicia potrzebne do montażu lamp i doprowadzenia kabli do opraw oświetleniowych. Na etapie budowy, firma Strabag realizująca inwestycję geodezyjnie wyznaczyła kilkaset takich punktów, zwiększając dokładność robót.
Z betonu architektonicznego zaprojektowane są także wewnętrzne powierzchnie wschodnich i zachodnich ścian oraz ściany klatek schodowych. Na etapie realizacji wykonawca miał obowiązek najpierw stworzyć wielkoformatowe elementy wzorcowe (mock-up), dobierając odpowiednią mieszankę i technologię układania betonu, a dopiero później wykonać je na budowie.
Obniżanie kosztów eksploatacji budynku
Większość biur ma możliwość wentylacji naturalnej oraz hybrydowej (tzw. mixed mode ventilation). W celu ochrony przed przegrzewaniem pomieszczeń zastosowano żaluzje zewnętrzne i szklenia o odpowiednich parametrach. Wewnętrzne korytarze wytyczono tak, aby każdy kończył się dużym przeszkleniem doświetlającym je i kontynuującym relacje z otoczeniem. Ściany działowe głównych sal konferencyjnych wykonano ze szkła, aby również wewnątrz nie tworzyć zbędnych podziałów. Przeprowadzona na etapie projektowym analiza przebiegu „linijki słońca” pozwoliła na zróżnicowanie szklenia fasad, w zależności od ich ekspozycji na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Fasady południowe, wschodnie i zachodnie zostały wyposażone w jednokomorowe zestawy wykorzystujące szkło wysokoselektywne z powłoką niskoemisyjną, co zabezpiecza przed nadmiernymi zyskami ciepła w okresie letnim. Fasada północna, narażona na większe straty ciepła w okresie zimowym, otrzymała zestawy dwukomorowe z zastosowaniem szkła niskoemisyjnego. Dodatkowo przeszklenia zostały wyposażone w zewnętrzne żaluzje przeciwsłoneczne, sterowane przez system BMS. Dzięki zastosowaniu w nich perforacji, nawet po ich opuszczeniu użytkownicy mogą cieszyć się widokiem na otaczający parkowy krajobraz.
Nagrody i wyróżnienia:
Nagroda Roku SARP 2015 za najlepszy zrealizowany obiekt architektoniczny w Polsce w kategorii obiekt użyteczności publicznej – budynek biurowy
Brick Awards 2015 wyróżnienie w konkursie w kategorii Budynek użyteczności publicznej
PLGBC Green Building Awards 2016 zwycięzca w kategorii Najlepszy zrealizowany budynek ekologiczny bez certyfikatu
Obiekt Roku w systemach Aluprof – wyróżnienie
Bauverlag - wyróżnienie jeden z 9 najlepszych budynków ceglanych w Europie
Biurowiec Ericpol Software Pool - podstawowe dane:
Lokalizacja: Łódź, ul. Sienkiewicza
Inwestor: ERICPOL Sp. z o.o.
Architekt: HORIZONE Studio
Autorzy projektu: Dominik Darasz, Bartłomiej Kisielewski, Robert Strzeński
Współpraca autorska: Jagoda Bogusławska, Krystian Wawer, Nuno Oliveira
Generalny wykonawca: STRABAG Sp. z o.o.
Projekt: 2012-2013
Realizacja: 2013-2014
Powierzchnia całkowita: 12 121 m2
Powierzchnia netto: 11 150 m2
Kubatura: 35 700 m3
Foto: Piotr Piątek