Archiweb

Jesteś architektem lub projektantem wnętrz?

Opublikuj swój projekt na archiweb.pl

Identyfikacja wizualna, czyli skuteczny wyróżnik marki

Każde przedsiębiorstwo dokłada wszelkich starań, aby pozyskać jak najwięcej klientów zainteresowanych ich towarami bądź usługami. W tym celu konieczne jest m.in. budowanie pozytywnego wizerunku firmy i świadomości jej marki. Narzędziem marketingowym, które pozwala to osiągnąć, jest tzw. „corporate identity”, czyli system identyfikacji wizualnej. Dobra nazwa i charakterystyczne logo z pewnością są tutaj bardzo przydatne, lecz zmiana nietrafionego logotypu może być problematyczna. Jakie są więc sposoby na poprawienie efektywności komunikacji wizualnej?

Cechy właściwej identyfikacji wizualnej

Przede wszystkim, system identyfikacji wizualnej powinien wyróżniać się indywidualnym stylem. Warto więc przeanalizować oznakowanie konkurencyjnych firm i postawić na wyróżniające się od nich elementy. Omawiany system musi być także konsekwentny i kompletny. Innymi słowy, oznakowaniu należy poddać wszelkie obszary działania firmy. Trzeba mieć świadomość, że oszczędności w tym obszarze prowadzą co najwyżej do mniejszej rozpoznawalności przedsiębiorstwa. Konsekwencja identyfikacji wizualnej powinna ujawniać się poprzez zachowanie jednolitego wzornictwa bez względu na elementy.

Zaleca się, aby system był również dostosowany do charakteru działalności firmy. Przykładowo, w przypadku firmy transportowej, kluczową rolę odgrywać będzie oznakowanie pojazdów, zaś w przypadku zakładów ubezpieczeń – oznakowanie ich placówek. W przypadku komunikowania się z klientem przede wszystkim za pomocą formularzy, regulaminów, umów czy polis, istotna będzie komunikacja wizualna właśnie za pomocą druków, co nie oznacza, że podejmując starania o kształtowanie obrazu firmy warto pominąć inne elementy.

Budowanie wizerunku

W czasach, gdy w celu osiągnięcia sukcesu niemal każda firma musi walczyć z silną konkurencją, budowanie wizerunku stało się nie tyle zalecane, co konieczne. Innymi słowy, każde przedsiębiorstwo, dążąc do wytoczonych sobie celów, powinno określić zespół wyróżniających je cech i wyrażać je poprzez identyfikację wizualną.

Kształtowanie wizerunku jest niczym innym jak budowaniem pozytywnej opinii o firmie i dążeniem do coraz większej jej rozpoznawalności wśród klientów. Co ważne, wizerunek przedsiębiorstwa wesprzeć też może sam proces sprzedaży, a służy temu budowa dobrego nastawienia i opinii na temat konkretnej oferty.

Oczywiście, samo posiadanie charakterystycznego wizerunku nie zapewnia powodzenia. Powinien on być nie tylko unikalny, lecz także dopasowany do specyfiki, wizji i strategii firmy. Kreując postrzeganie przedsiębiorstwa, lepiej jest postawić na jej indywidualność niż kierować się obowiązującymi standardami. Tylko wtedy wizerunek może wyróżnić daną firmę, zamiast upodobnić ją do konkurencji. Trzeba też pamiętać, że kształtowanie wizerunku nie jest działaniem jednorazowym, lecz procesem wymagającym ciągłych akcji, dużej uwagi i wyprzedzania obowiązujących standardów.

Czy ten artykuł był ciekawy?

Oceń!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Total
0
Shares
Prev
Budowa domu a okres zimowy
Budowa domu

Budowa domu a okres zimowy

Zdawać by się mogło, że zima jest raczej martwym okresem w branży

Next
Wybieramy lustro do łazienki
lustro do łazienki

Wybieramy lustro do łazienki

Lustro to element wyposażenia łazienki, które pełni

Zobacz również